Monday 7 December 2015

kenapa kebanyakan Ustaz dan Ustazah zaman sekarang cakap tak serupa bikin

Salaam saya nak tanya kenapa kebanyakan Ustaz dan Ustazah zaman sekarang cakap tak serupa bikin, takut menegakkan keadilan dan kebenaran, berpolitik, tidak faham tanggungjawab mereka sebenarnya, tidak melibatkan diri dalam hal kemasyarakatan tidak membina atau menyatukan ukhwah islamiah, bersikap jelek, tidak berakhlak mulia dan sebagainya ?
Duniaku Dakwahku and 16 others like this.
Comments
Abdullah Khairi Wkslm Uli hj yusuf,
Manusia yg belajar agama tetapi tidak mengamalkan ajaran yg dipelajari akan sentiasa wujud sepanjang zaman. Cuma mengapa ia kian bertambah akhir zaman ini berkemungkinan sama sebabnya dgn kefasadan yg melanda umat islam akhir zaman. Dgn segala cabaran semasa, mereka ini mungkin tidak mampu mengaplikasikan ilmu yg diterima kpd alam realiti.

Pun begitu, sebagai saudara muslim kita nasihatkan mereka mana yg salah, jika tdk mampu kita serahkan kpd Allah krn Dialah pemilik hati hamba-Nya.
Dalam masa yg sama, jgn smpai kita tertipu dgn syaitan krn yg menjadikan kita sering memandang org lain salah adalah kerana termakan hasutan syaitan. Kita melihat satu2 kesalahan itu besar spt tidak berpolitik, cakap tak serupa bikin dll walhal kesalahan yg kita lihat besar itu kecil di sisi Allah kerana Dia Maha Mengetahui kelebihan dan kekurangan setiap hamba-Nya. Telah menjadi adat manusia, apabila dia berusaha dlm satu2 bhgn menegakkan agama, org lain yg kurang menyumbang dlm bhgn itu dianggap sebagai futur, takut menegakkan kebenaran dsg. Pndgn ini kurang tepat krn rasulullah saw bersabda "Semua manusia bekerja/berjuang di atas bidangnya sendiri" - umpama gigi mempunyai bidang tugasnya sendiri ; gigi taring misalnya utk mengoyak daging, ada gigi utk memotong makanan, ada utk menghancurkan mknan dsg. Kesemua gigi tidak boleh melaksanakan tugasan yg sama. Adalah tidak tepat jika gigi taring dipersalahkan krn tdk menghancurkan makanan.

Lihat shj pesan Allah swt dalam Surah An-Nisa : 95

Org mukmin yg berjuang dgn diri dan harta benda dan mukmin yg tidak berjuang kedua-duanya dijanjikan kebaikan tetapi tetaplah org yg berjuang lebih tinggi darjatnya daripada org yg tdk berjuang.
(namun kebiasaanya muslim yg dilihat tdk berjuang ini sebenarnya tetap berjuang dan menyumbang di lapangan lain bg membantu dakwah).

Kesimpulannya, kita betulkan tanggapan kita kpd semua saudara muslim, perkemaskan sangka baik kita kpd mereka, menasihati mereka jika kita rasakan mereka tersasar, mendoakan diri sendiri dan mereka agar tetap di jln kebenaran dan sentiasa ingat bhw kebaikan akan sentiasa bersama org yg sibuk melihat aib kecelaan diri sendiri dan bukannya mudah melihat aib org lain.
Wallahu a'lam.
Uli Hj Yusuf Saya tidak setuju dengan jawapan kamu. Ini bukan soal salah menyalah ini soal reality yang melibatkan kehidupan umat sejagat. Benda mudah jangan dirumitkan, benda rumit jangan dimudahkan Kalau kamu mengatakan masing2 hanya menjalankan tugas masing2 dan Ustaz dan Ustazah atau para Alim hanya di lapangan dakwah then we don't need them. We don't need all talk but no action, we want action and participation by the Alim in all areas. Enough lame excuses. Isn't Islam the way of life? It Covers all aspects of life. Kalau itu gaya bicara kamu, kamu sama juga macam species Ustaz Ustazah yang saya nyatakan di atas.
Uli Hj Yusuf Kebanyakan kalian tidak aplikasikan Islam kepada dunia yang nyata. Contoh macam nak mengajar kanak-kanak, malang lagi perumpamaan yang tidak tepat.
Uli Hj Yusuf Ustaz, Ustazah or Alim should represent the ummah in all areas Spiritual, Politics, Economy, Technology, Social coz Islam covers both Dunia and Akhirah. The reason why the Dunia is so sick today is because you guys are non-functional. Back in the 6th-7th century Islam concepts and approaches are evergreen and the Alim were very much involved.
Uli Hj Yusuf Posting on your page juga subject to approval ini tidak telus. U afraid you page might get ugly ? So what if it necessarily does we are suppose to be seeking the truth.
Matrock Peace tiada ketelusan..tidak amanah..kebanyakkan alim ulama kita tidak berani saudara Uli Hj Yusuf di sebabkan faktor wang ringgit, pangkat,harta dan kekayaan..cth adat istiadat pertabalan diraja/sultan terang² syirik dan khurafat..adekah ustaz² ustaz² alim² ulama kita berani selesaikan hal ni..termasuk dgn hal perjanjian saka keturunan kita dahulu..semua hutang² ni siapa di kalangan manusia yg boleh selesaikan kalau alim ulama kita penuh dgn nafsu duniawi..beringatlah kita.. ini adalah kewajipan kita menyelesaikan hal hutang² manusia terdahulu. jawapan utk persoalan tu stkt ni..tiada siapa yg berani buat @ lakukan..jika ada yg berani..mari kita turun padang bersama..selesaikan hal syirik dan khurafat ni dulu
Abdullah Khairi Uli hj yusuf...
Kita bebas utk tdk setuju dgn sesiapa. Kalau saudara tdk perlukan ustaz ustazah pun tiada masalah. Kalau saudara katakan pula org alim tidak berfungsi pula, itu tanggapan saudara. Tanggapan Allah saudara tak tahu. Biasalah, orang awam menilai sesuatu dgn hasil dicapai tetapi Allah tidak menilai sesuatu dgn hasil, Dia menilainya dgn niat dan cara.

Saudara Uli, Nabi diutus kpd umat bukan sekali2 utk membangunkan dunia dgn mcm2 pembaharuan dan kemajuan. Tetapi nabi diutus utk mengajar dan memberitahu umat bagaimana mereka harus mendisplinkan diri dalam mengurus dunia. Tdk timbul isu action & participation. Sebagai contoh rasul tdk menyumbang dlm perniagaan tetapi rasul mengajar manusia bagaimana perlu mengurus perniagaan tanpa riba, gharar, penipuan dsg. Selebihnya terpulanglah kpd kebijaksanaan pengurusan utk mencipta apa shj bentuk produk dan akad perniagaan asalkan tidak melanggar batas2 yg haram.

Islam itu memanglah cara hidup. Rasul mengajar umat bagaimana menjadikan islam sebagai cara hidup bukan mengambil bhgn dlm semua aspek hidup. Kalau saudara membuat perumpamaan para alim bidang agama perlu represent dlm semua bidang, ia umpama saudara mengatakan org bidang pertanian perlu represent dlm semua bidang atau org bidang kejuruteraan perlu represent dlm semua bidang. Ini tentu tidak logik kerana semua org bekerja dlm bahagiannya sendiri.

Tugas rasul ialah menyampaikan ilmu, mengajak umat mengenal Allah dan menjelaskan perkara haram dan halal. Ia adalah tugas yg dimaktubkan oleh Allah. Dlm hal ini Rasul bersabda, "Hampir-hampir org yg mengajar manusia itu sama keadaannya dgn rasul" dan baginda juga bersabda, "para ulamak adalah pewaris nabi". Jadi alim ulamak mewarisi tugas nabi utk mengajar umat mana yg halal dan mana yg haram. Jika ada yg cuba mengatakan tugas rasul bukan hanya mengajar sahaja tetapi dia juga perlu represent dlm semua area, itu adalah "cubaan untuk meletakkan sesuatu lebih dari sepatutnya". Oleh itu wajarlah saudara kemukakan bukti dakwaan itu, dari ayat al quran surah apa dan hadis riwayat siapa yg mencatatkan bahawa tugas para alim ulamak ialah menceburi semua bidang?

Apa yg saya tahu, tuduhan itu telah lama dan ia merupakan cakap2 org awam yg kurang berpuas hati dgn realiti hidup yg kurang islamik. Perasaan tidak puas hati itu akhirnya membawa kpd usaha menyalahkan para alim ulamak dgn alasan bhw mereka tidak benar2 melaksanakan tggungjawab agama. Dari mana sumber tuduhan itu tdk pula dinyatakan.

Saudara uli, kalau ilmu agama yg dipelajari sudah mengajar demikian, ustaz diceruk mana pun dia, dia tetap species sama. Kecuali jika ustaz itu bercakap menyalahi quran sunnah, baru tak sama.

Apa pun, nasihat saya agar saudara nilai semula pendapat saudara melalui al quran dan sunnah. Seperti di awal sy nyatakan, tidak ada paksaan untuk saudara memilih apa2 pndangan asalkan ia benar. Namun apa yg pasti, memandang rendah kpd org lain adalah suatu dosa. Sabda rasul dlm hadis sahih,

بحسب امرئ من الشر أن يحقر أخاه
Maksudnya : ..cukuplah seseorg itu boleh dianggap jahat apabila dia memandang rendah/ hina saudaranya.

Wallahu a'lam.
Abdullah Khairi Uli Hj Yusuf dan Matrock Peace.....
Adakah salah kalau saudara mempunyai pintu rumah dan membuka/menutupnya mengikut keadaan? Adakah polisi saudara membenarkan apa dan siapa sahaja masuk ke dlm rumah saudara tanpa tapisan atas nama ketelusan? Adakah isteri saudara juga wajar menggunakan polisi yg sama ketika ketiadaan saudara?

Posting dlm page subject to approval dicipta oleh perekanya pun bertujuan utk memelihara hak asasi setiap individu drpd diceroboh. Ia dpt diterima oleh akal yg sihat malah ia juga disyariatkan oleh Allah. Nabi saw bersabda, "...sesungguhnya dijadikan minta izin itu seawal dari pandgn mata". Jadi, asasnya perbuatan memilih org/ bahan untuk masuk ke dalam rumah adalah suatu yg logik, diperlukan malah diiktiraf oleh islam.

Ini kerana saudara berhak menghalang penjual alat kosmetik utk masuk ke rumah saudara - alasannya mungkin alatan tersebut tidak selamat atau mcm2 alasan lain yg saudaralah lebih memahaminya. Demikian lg saudara jg berhak menghalang penyokong syiah untuk mempromosikan majalah terbarunya kpd ahli keluarga saudara - krn mungkin mereka masih kecil atau kurang maklumat, saudara juga berhak menghalang jiran yg datang untuk mengadu domba kepada isteri saudara kerana ia boleh menimbulkan persengketaan, malah saudara berhak juga menghalang penjual majalah playboy masuk ke rumah agar anak2 tidak terpengaruh membelinya. Jika itu keadaannya, adakah wajar ahli keluarga mempersoalkan tindakan saudara atas nama ketelusan? Adakah wajar mereka mempertikaikannya kerana saudara menghalang hak mereka mencari kebenaran?

Saya dgn kenyataan ini tidaklah ingin mempersoalkan tindakan saudara yg mungkin membenarkan semua tetamu di atas bertamu di rumah saudara. Apa yg saya maksudkan ialah tentu sekali semua tindakan saudara itu ada rasionalnya, ada timbang taranya, ada nilainya terutama utk kebajikan ahli kuarga. Tidak ada yg berhak mempertikaikan keputusan saudara sbg ketua keluarga. Apatah lagi bila keputusan itu saudara lakukan atas dasar memelihara mereka.
Wallahu a'lam.
Matrock Peace kenapa persoalan perlu di jawap dengan kiasan Abdullah Khairi ? jika tiada yg ingin bertanggung jwp, adakah harus di biarkan?.apakah tugas manusia di muka bumi ini?. hanya utk diri sdiri @ sebagai khalfiah..cukupkah sekadar redha @ terima saja apa pun berlaku? adakah perlu kita menegur @ melihat saja? lihat sekeliling saudara kehancuran islam itu sediri..masing² pentingkan diri sendiri..rata² benih nusantara (islam) sudah rosak dgn perjanjian keturunan terdahulu
Uli Hj Yusuf Look here Abdullah Khairi I hope u understand basic English coz aku dah malas nak tulis bahasa Melayu panjang lebar. If u don't get my point and probably don't have the mind capacity to digest and understand information probably u are some young punk who studied at Al-Azhar. Unfotunately just like most so called certified scholars you simply cannot or don't have the ability to apply your knowledge. Your lengthy immature reply is damn annoying only shows u do not relate well with dialogues. Most of ur examples are garbage. Alim of the past are very much involved in the Dunia and they are also a part of the system. The scientists, engineers, doctors, surgeons, businessmen, rulers etc apply Islam as a whole. I hope u gan get that through ur thick skull. Maybe u are one of many laid back lame Ustaz or wateva u are that don't do the ummah justice with the same old lame excuses. Ur making wild assumptions go learn how to comprehend and apply information, if u can't do that get someone who can. If ur an Ustaz ur are one annoying Ustaz. If u have students u are more likely to spoil and corrupt their minds. You can bullshit some people with ur thrasy lame excuses but u can't con God.
Uli Hj Yusuf And FYI i never questioned the credibility of Ustaz Ustazah many years ago, just like anybody else I didn't want to create waves but years have passed and things aren't changing I am getting sick of the BULLSHIT u people don't exactly practice what u preach and are more interested to argue rather than pondering upon criticism. Many things at stake but one simple issue it's not easy to get natural justice today and unlike 6th - 7th century Islam and later the height of the Ottoman before its downfall have fought for the ummah.
Abdullah Khairi Matrock Peace...
Syabas saudara atas usaha utk memerangi perkara syirik. Group dakwah yg saudara join ada di mana? Cuma biasanya kita mula dgn keluarga, taman perumahan dan kwsn tmpat kita tinggal dahulu. Setakat menulis dlm paper, majalah tentang isu ni, banyak juga yg saya dah baca. Ustaz dah lama tulis tentang isu ni. Cuma dakwah itu mungkin blm dihayati oleh mereka.

Melihat kpd azam saudara, apa rancangan group saudara utk memerangi syirik di tmpat saudara? Apa pula yg telah berjaya dilakukan? Boleh lah share di sini utk motivasi ahli. Lagi pun org yg bersemangat menegakkan islam biasanya telah berjaya mendisiplinkan diri dan keluarganya dengan amalan2 sunat serta sunnah-sunnah rasulullah saw ??????
Abdullah Khairi Tugas nabi dan tugas alim ialah mengajar manusia. Tugas melaksanakan ajaran islam pula ialah tanggungjawab semua manusia. Adakah tugas ustaz sahaja?
Terpulang, saudara boleh terus menyalahkan orang lain dan boleh terus menganggap hujah org lain garbage dan boleh terus menggaggap mereka tidak bjak .

Nabi diutus pun untuk mengingatkan manusia tentang halal haram, dosa pahala. Mengajak mereka cuba memikirkan yg benar dan yg salah. Kalau ada yg merasakan dia lebih tahu dan tidak mahu memikirkan apa yg disampaikan oleh orang lain, itu normal. Rasulullah saw yang bijaksana itu pun telah lama dilemparkan dgn kata2 seperti di atas. Have it your way. We what we choose to be ??
Sharil Bin Ibrahim Ustaz dan ustazah itu hnya namanya kerjaya shja..org yg empunya ilmu di dlm bidang agama....yg membezakan kita hnya iman dan takwa....Baginda SAW meminta kita agr menegur menggunakan tangan dan lidah jika berkuasa dan mampu...tidak mampu,gunakanlah hati...yakni,selemah2 iman....jd,munkin ustaz/ustazah ini terhad dlm beberapa perkara...wallahualam...
Matrock Peace tidak semestinya amalkan sunah nabi..solat xtggl serta amalan zikir sudah cukup ustaz..selagi tiada kejujuran, amanah,ikhlas dan bernafsu duniawi slgi itu tidak beriman seseorang itu..bagaimana kita nk membongkar rahsia alam ni sedangkan hidup penuh dgn nafsu..penuh dgn cerita ke syurga..ramai berasak² mengejar pahala..sedang ramai yg x sedar, penyucian sebatang tubuh itu penting. selagi bersekongkol dgn alam sana bagaimana kita nk berkitab sedangkan benih dah rosak hasil gadaian perjanjian keturunan terdahulu..menjaga anak cucu dan keturunan (saka)..selesaikan hal ni dahulu saudara..lihat balik sejarah keturunan kita..dari mana asalnya rumpun kita ini..apa yg di pakai oleh keturunan kita terdahulu..apabila seseorang itu memiliki tanda lahir..maka sangkutlah seluruh keturunan itu..itulah tanda saka..ingat! sebelum nur muhammad masuk kedalam tubuh muhammad itu sediri..tubuh itu telah di cuci..begitulah tubuh al mahdi sebelum nur mahdi itu masuk ke dlm sarungnya..sekecil zarah sekalipun hasil makan menjadi darah dn daging akan di kira di padang mahsyar nanti bersekongkol dgn alam sana kerana allah telah memberi peringatan jangan ada perantaraan..sedar @ tidak..rumpun nusantara sudah terikat lama dgn perjanjian..sungguh licik permainan iblis
Matrock Peace sedikit penerangan tentang tanda lahir. tanda hitam,merah dan putih adalah tanda saka kerana rasulullah bertanda lahir di belakangnya..Allah SWT meletakkan tanda lahir pada rasul kita bersebab kerana adanya penyamaran dari iblis,jin dan syaitan dan ramai yg terpedaya dgn muslihat ini.jika bermimpi bertemu rasulullah tapi tidak melihat tanda lahir tersebut maka itu adalah satu pembohongan kerana iblis,jin dan syaitan mampu utk melakukan penyamaran atas sebab share dna benih tersebut dan mereka juga mampu mengembar dalam tubuh manusia..lihatlah apa yg berlaku bagaimana alim ulama kita di buai apabila mengembarnya mereka dlm tubuh manusia melalui roh ( semangat )
Uli Hj Yusuf Abdullah Khairi if you are Ustaz u suck big time...yucks !
Abdullah Khairi Matrock Peace ni ....org hakikat makrifat ke? Ulasan ttg tanda lahir adalah saka bersumber dari hadis mana? Ulasan 'selagi tiada kejujuran... bernafsu duniawi selagi itu seseorg tidak beriman' bersumber dari hadis mana pula? Ulasan bhw kita terikat lama dgn perjanjian keturunan dahulu pun tidak jelas sumbernya. Kenapa benih kita pula yg boleh rosak hasil gadaian perjanjian keturunan dahulu? Saya bertanya krn ulasan saudara di atas agak janggal. Ini kerana ia bertentangan dgn ayat al quran yg menjelaskan bhw kita akan dihisab hanya atas dosa kita sendiri sahaja.

Ugkapn 'penuh dgn cerita syurga, berasak2 mengejar pahala" pula adalah ungkapan berbau kufur krn mempertikaikan asas islam dlm alquran dan hadis sahih. Ulasan bhw adanya penyamaran dari iblis terhadap diri rasulullah saw di dlm mimpi jika tidak melihat tanda lahir baginda diambil dari kitab mana pula? Ini kerana ia bertentangan dgn hadis sahih bhw syaitan tidak dapat menyerupai rasul di dlm mimipi atau jaga. Maaf tapi bukan apa, jika ada yang bertentangan dgn quran dan hadis ni ,mcm ada yg tak kena.
Matrock Peace saya faham dgn maksud ustaz AbdullahKhairi, rata² pemikiran umat islam sekarang memang begini. percaya adanya kewujudan makhluk lain tapi adakah faham dgn kehidupan dan rasia mereka?.di zaman rasulullah, mereka boleh berbincang dgn rasul kita. tapi di zaman kita dgn siapa mereka utk berbincang? sedar tak ustaz mereka mengetahui rahsia alam ini. kalau cerita bab kitab..purata umur kita dlm 70 tahun tapi mereka beribu tahun..hanya dgn sedikit ilmu dan berkitab, manusia mudah lupa diri, sombong, riak, takbur. ini yg timbulnya persoalan dri saudara Uli Hj Yusuf . umat islam ramai sekali ada merata dunia di mana² saja. tidak kah ada di kalangan kita yg mampu memahami alam 1 lagi?. sedangkan ustaz sendiri xtahu asal usul keturunan..apa yg di ambil keturunan kita dahulu.jika berhutang keturunan kita dgn alam 1 lagi adakah wajib mrmbayar hutang tersebut? silalah rujuk kitab..saya yakin ustaz hebat dlm pengajian agama.apakah maksud di sebalik ayat ini “Tidak Aku (Allah) jadikan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepada-Ku.” - Surah az-Zariyat: ayat 56.
Matrock Peace bukan kah kita sesama makhluk? wajibkah kita membayar hutang² keturunan kita terdahulu..bagaimana jika keturunan kita pernah bersahabat dgn alam sana..apakah wajip kita menyelesaikan hal keturunan kita ini? kenapa rata² umat islam sekarang mudah di ganggu oleh jin? apakah hak mereka menyarung tubuh manusia? kenapa mengembar dlm darah merah manusia dan bolehkah mereka mengembar dlm benih kita?
Matrock Peace silalah cari salasilah keturunan masing². benda ni memang pelik di dengar..insha allah satu hari akan terbongkar
Matrock Peace sebelum berkitab kita berbenih dulu..jika keturunan terdahulu bersahabat dan mengikat perjanjian dgn mereka tidakkah rosak benih itu?.bagi yg sedar.tahukah apa perjanjian mereka dahulu? jika sihir insha allah dgn ayat al quran dan dgn izinNYA kita ada jalan. tapi bagaimana hutang sesama makhluk? hutang pulut kuning boleh bayar dgn air?. adakah rasulullah suruh kita memerangi mereka? Firman Allah s.w.t.:

فَلَا تَجۡعَلُواْ لِلَّهِ أَندَادً۬ا وَأَنتُمۡ تَعۡلَمُونَ…….

“Maka janganlah kamu membuat sekutu untuk Allah padahal kamu mengetahui (bahawa Allah adalah maha Esa)” Surah Al Baqarah : Ayat 22

No comments:

Post a Comment