Thursday, 8 December 2011

Sekolah anak

Hamimazil Binti Abdul Rahim
Assalamualaikum... sahabat2 rakan Fb Ustaz dan Ustazah... sy nak mtk p'dpt semua n harap kwn2 dpt tlg sy... sy cadang nk b'hentikn anak sy yg b'umur 10thn & 8thn dr skolh kebangsaan & sy nak serapkn anak2 sy ke skolh TAHFIZ... apa p'dpt kwn2??

5 comments:

  1. Lebai Idris Ali : Bagus...itulah yang sebaiknya jika ada peluang..pun begitu kena lihat sekolah Tahfiz tu sekolah mana, kurikulum apa..jika sekolah tahfiz tu berdaftar dengan Jabatan Agama Islam Negeri dan mengikut Kurikulumnya..alhamdullah teruskan niat tu...
    10 hours ago · Unlike · 3

    Hamimazil Binti Abdul Rahim : ‎Lebai Idris Ali~~ skolh tu hya beri spenuh pd hafalan al-quran & pndidikn agama shj.. tiada akademik spt d skolh kebangsaan... "kata org" klu hidup dlm malaysia ni tiada akademik, payah nk dpt kerja bila mereka dah dewasa nti... btl ke??
    9 hours ago · Like

    Lebai Idris Ali : Ok sekolah tu di negeri mana? dalam sistem pendidikan di Malaysia ni SPM paling penting sama ada dalam bidang pekerjaan atau hendak melanjutkan pelajarn...pandangan saya paling baik cari sekolah Tahfiz yang ada juga pendidikan Akademik...

    sebabnya kalau nak berkhidmat dalam bidang agama pada masa hadapan sebagai pegawai agama di Malaysia ini kelulusan SPM adalah syarat utama..Kalau betul-betul sayangkan masa hadapan anak carilah sekolah Tahfiz yang ada akademik dan kemudian selepas SPM terus pohon Darul Quran JAKIM Kuala Kubu Selangor ..di situ boleh ambil terus Diploma dan Ijazah ..dan kemungkinan ada rezeki dapat melanjutkan pelajaran di Ma'ahad Tahfiz Al-Azhar, Syubra Mesir...
    9 hours ago · Like · 2

    Hamimazil Binti Abdul Rahim ‎: Lebai Idris Ali~~ ooo mcmtu eh??? tQ byk2 ats info yg d berikn... amat b'guna utk sy n masa dpn ank2 sy.... sy akn b'bncg dgn suami.... tQ skali lg... assalamualaikum... :D
    8 hours ago · Like

    Lebai Idris Ali : Ok Sama2 waalaikum salam...:)
    8 hours ago · Like

    ReplyDelete
  2. Amri El Wahab : Kalau tak pasti anak tu cenderung kat mana sy syorkan hantar ke sekolah Tahfiz/Akademik.Dulu saya ingin hantar anak anak saya sekolah bidang agama.Tetapi tidak pasti kecenderungan mereka.Maka saya hantar mereka belajar di sekolah Agama/Akademik.Kini anak saya sudah melanjutkan pelajaran dalam bidang Syariah di KUIS (Kolej Universiti Islam Selangor).Pelajar Tahfiz boleh melanjutkan pelajaran dalam bidang Pengajian Al Quran di IPTA/IPTS.
    December 8 at 10:41pm • Like • 1

    Mohd Asri Bin Ahad tahniah kerana wat pilihan yg terbaik.kejarkn akhirat dunia pasti akan kejar kita.jgn risau sesiapa yg jaga suruhan Allahswt Allah pasti akn jaga dia.
    December 9 at 12:17am • Like • 1

    Nor Asimah Zakaria : jgn takut nak buat pembaharuan....masyarakat kita perlu berhijrah...mentally. dulu org2 tua kita were mentally set to believe...kalau tak masuk university, nanti susah nak dpt kerja bagus. Now it is proven...tak sume graduate university dpt kerja. Tp kalau ilmu akhirat insyaAllah... ini pasti kekal...inna kala tukliful mii aa'd. Sesungguhnya Allah takkan mungkir janji.... YAKINLAH
    December 9 at 12:40pm • Like • 4

    Fikri Alamghiri : kalo saya ler... saya beri je sekolah biasa sampai habis... lepas tu baru sekolah agama... itu pengalaman saya laa...
    December 9 at 10:41pm • Like

    Hamimazil Binti Abdul Rahim : ikutkan mmg sy nk anta ank2 sy ke skolh TAHFIZ spenuhNYA... ank p'puan sy yg b'umo 8thn tu mmg nk skolh TAHFIZ tp ank lelaki sy yg b'umo 10thn tu nk skolh kebangsaan jgk... dia xnk skolh TAHFIZ sepenuhnya... utk pngetahuan kwn2, skrg ni ank sy dh mmg tgh blajr TAHFIZ... tp masih d peringkt PRA TAHFIZ.. pg, diorg akn skolh kebangsaan n ptg dia akn ke skolh agama.. sabtu ahad dia pergi kelas PRA TAHFIZ tu... yg membimbangkan sy skrg ni, sy tkt ank2 sy x t'bwk nk blajr smua dlm 1 masa... sbb tu sy nk kena buat pilihan sama ada teruskn skolh akademik @ skolhkn ke skolh TAHFIZ sepenuhnya @ teruskan je apa yg diorg blajar skrg... bingung sy...
    December 10 at 1:59am • Like

    Lebai Idris Ali : Puan Hamimazil Binti Abdul Rahim jangan risau biasanya pelajar yang hafaz Al-Quran telah terbukti mampu membawa subjek akademik dengan jayanya. contohnya sekolah- sekolah Imtiaz di Terengganu yang mengamalkan Sistem Pendidikan Ulul Albab dengan menjadikan hafazan Quran sebagai Subjek Utama telah terbukti pelajar yang dahulunya dari kumpulan yang kurang pandai akhirnya menjadi antara pelajar cemerlang....Quran itu mukjizat....
    December 10 at 6:54am • Like • 1

    Nor Zanura Ibrahim : bagi saya kita kna ikut minat ank2.....rasanya dlm bab ni tak bloh dipaksa sbb ada ibu bapa yg memilih sekolah tahfiz sdangkan ank tak suka so ank tersebut jd huru hara..,bcelaru last2 berhenti dseparuh jln....buatlah yg terbaik dmi msa dpan ank2kita.....sya akui sekolah tahfiz terbaik bg sya....
    December 10 at 9:33am • Like • 2

    Fikri Alamghiri :: dia dalam usia 7 - 12 thn... kita kena paksa anak2... lepas usia tu kita kena ambil pendekatan berkwn... tak de masalah....
    December 10 at 1:58pm • Like

    Abdul Fatah Abu Bakar : bagus ,lihat disiplin pelajar sek tu kalau ok boleh teruskan hajat.untuk menghafal perlu disiplin(akhlak) yg baik
    December 13 at 6:48pm via mobile • Like • 1

    ReplyDelete
  3. Mie Ubai sy nk tumpang ty..sek mane yg dicadangkan ade tahfiz n juga mementingkan akademik biasa...kalau boleh kite sama2 tahu...
    December 14 at 11:05am • Like • 1

    Hasno Hashim : Bagus. Ibu bapa ada pencorak anak2.
    December 14 at 3:12pm • Like • 1

    Suzyana Sue : masukkan anak ke sekolah menengah agama .sebab di situ ada belajar subjek akedemik & ilmiah tp agak beratla...campor semua dalam 20 subjek .niat murni tu tak salah tp termampukah anak2 itu bawak pelajaran itu...? pengalaman sahabat saya yg express class (pelajar Genius) semasa beliau di sek menengah agama separuh jalan sahaja then masuk sek menengah biasa..di peringkat universiti pun 2 atau 3 subjek aje 1 sem...terpulanglah...maaflah kalau ade yg terkecil hati...
    December 15 at 7:58am • Like • 1

    Abdooleziz Abdoolrachman : Minat anak yang penting..kadang2 minat tu boleh di tanam dan di gilap dan lebih banyak minat itu adalah dari didikan awal dan pergaulan mereka di peringkat awal...Maksud saya jika dari kecil tidak di bajai dengan pendedahan pada agama (mengaji quran, solat dan sebagai nya) agak sukar bila dewasa mereka terus minat untuk mendalami nya. Ramai kawan2 yang anak nya genius tapi bila remaja atau dewasa sikit usianya lebih mengenali artis dari tokoh politik atau agama.
    December 15 at 9:53am • Like • 3

    Hamimazil Binti Abdul Rahim : komen kwn2 buat sy lbih smangt.... t.kasih kwn2... rasanya sy dgn suami n ank2 dh buat kputusn yg kami akan hantar ank2 kami ke skolh tahfiz di sri petaling... skolh tahfiz ni b'dftr d bwh JAWI... alhamdulillah, bila sy tya pd ank2, mereka mmg nk jika blajr d skolh tahfiz tu... disana mereka akan blajr tahfiz spenuhNya smbil blajr ilmu agama yg lain... biarlh mereka m'dlami al-quran dulu... mereka masih kecil ni senang nk d asuh... klu dh besar nti tkt mereka dh jd liat.... spt kata Abdooleziz Abdoolrachman.... jika nk kejarkn agama n akademik dlm 1 masa, sy tkt ank2 sy x t'bwk spt kata Suzyana Sue tu ada kbenaranNya.... insyaallah, doakan yg t'baik utk kami sekeluarga ya.... t.kasih kwn2 krn sudi b'kongsi pndpt n pengalaman....

    Mie Ubai~~ skolh tahfiz yg ada bljar tahfiz n akademik tu di klang... MAAHAD/SEK.MEN.HAFIZ (PENGAJIAN TAHFIZ AL-QURAN & AKADEMIK) disana ada asrama n disana jgk ada skolh rendah, skolh men & tadika... maahadhafiz@yahoo.com... tel: 03-33436505, 03-33440030, 03-33445945...
    about an hour ago • Like

    ReplyDelete
  4. saya umur 15 tahun , lepas pmr, saya nk masuk sekolah tahfiz,
    tapi
    ada tak tahfiz yg
    ada akademik (akaun) dan subjek agama yg lain ???
    minta bantuan tolong carikkan :)
    kalau boleh kawasan negeri selangor

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete